Ceļošana ar elektroauto Eiropā: eksperta padomi brauciena plānošanā

Elektrisko transportlīdzekļu popularitātei strauji augot, arī ceļošana ar elektroauto kļūst arvien izplatītāka. Šādu ceļošanas veidu izvēlas gan ceļotāji, kam rūp ilgtspējība, gan tie, kam svarīga automašīnas jauda, komforts un iespēja ceļot izdevīgāk. Gatavojoties baudīt Eiropas dabas skaistumu un kultūru daudzveidību pie elektroauto stūres, mazliet rūpīgāk jāpievēršas plānošanai – jāizpēta vēlamais maršruts un tajā pieejamā uzlādes infrastruktūra.

Kas vēl jāņem vērā, lai ceļojums ar elektroauto izdotos? To vaicājām Moller Baltic Import elektriskās mobilitātes vadītājam Baltijas valstīs Matīsam Zemītim, kurš ar elektroauto pārvietojas gan ikdienā, gan ceļojumos. Matīss pie elektroauto stūres ir devies gan ģimenes braucienā uz Itāliju, gan uz citiem galamērķiem Eiropā.

Šajā rakstā dalīsimies ar ieteikumiem, plānojot ceļojumu ar elektroauto – sākot ar to, kā un kur efektīvāk auto uzlādēt un turpinot ar Matīsa praktiskiem padomiem, ko pats savu ceļojumu laikā atklājis. Visbeidzot, ieteiksim Eiropas galamērķus, kurus droši var apmeklēt ar elektroauto (un no kuriem labāk izvairīties).

1. Pazīsti savu auto un tā akumulatora ietilpību

Pirms sāc plānot savu ceļojumu, ir svarīgi noskaidrot, cik kilometrus Tavs auto var veikt ar pilnu uzlādi. Jo lielāks ir mašīnas akumulators, jo tālāk varēsi aizbraukt bez auto lādēšanas. Tāpēc akumulatora ietilpība var pat būt noteicošais faktors, izvēloties ceļojuma maršrutu un galamērķi.

Ir noderīgi arī izmēģināt dažādas norēķinu iespējas par auto uzlādi, piemēram, paša auto ražotāja piedāvāto uzlādes pakalpojumu, kas integrēts automašīnas lietotnē un ar kura palīdzību var atrast lādēšanas punktu un apmaksāt uzlādi. Vairumam auto ražotāju ir noslēgti līgumi ar lielākajiem tīklu operatoriem – pirms dodies garākā ceļojumā, noteikti apzini visas savas iespējas.

Izvēloties uzlādes staciju, pamanīsi, ka tās tiek klasificētas pēc maksimālās uzlādes jaudas kilovatos (kW) un trīs veidu lādētājiem: lēna (maiņstrāvas), ātra un superātra (līdzstrāvas). Visbiežāk publiski pieejami ir ātrie lādētāji, kas mašīnas akumulatoru no 10% līdz 80% var uzlādēt aptuveni stundas laikā. Vairāk par elektroauto uzlādes dažādajām iespējām uzzini šajā rakstā.

Ja iepriekš neesi devies garākos braucienos ar elektroauto, pirms došanās uz ārzemēm ieteicams izbraukt līdz kādai tālākai pilsētai vai kaimiņvalstij. Tādējādi varēsi labāk iepazīt savu auto un noskaidrot, cik ilgi tas lādējas, kā mainās patēriņš ārpus pilsētas, cik ērti jūties, braucot garākus ceļa gabalus utt.

Prakstiski ieteikumi efektīvākai elektroauto baterijas uzturēšanai un lādēšanai:

  • Nav nepieciešams vienmēr uzlādēt auto līdz 100% – labāk palādēt mazliet, kad Tev ir tāda iespēja, nevis atstāt lādēšanu uz vēlāku.
  • Vislabāk uzlādi veikt brauciena pieturu laikā, kad mašīnas akumulators ir uzsilis (neatstāj lādēšanu uz nākamo rītu).
  • Mazāks patēriņš ir pilsētā, kad auto akumulatoru lādē arī bremzēšana (rekuperācija).
  • Jo ātrāk brauc, jo lielāks patēriņš – uz ātrgaitas ceļiem drošības un enerģijas taupīšanas labad nav ieteicams veikt biežus apdzīšanas manevrus.

2. Nepakārto savus plānus lādēšanas stacijām (jo tās ir visur)

Publisko elektroauto uzlādes staciju pieejamība Eiropā pēdējos gados jūtami augusi un turpina augt, šobrīd sasniedzot vairāk nekā 600 tūkstošus publisko uzlādes pieslēgvietu, kas apvienotas kopējā Eiropas viesabonēšanas tīklā. Tiek prognozēts, ka līdz 2025. gadam publisko uzlādes staciju skaits būs ap 1.3 miljonu, bet līdz 2030. gadam – ap 2.9 miljoniem.

Arī Matīsa Zemīša pieredze salauž izplatītu mītu par to, ka ir grūti atrast elektroauto uzlādes punktus. Viņš apgalvo: “Elektroauto uzlādes problēmu Eiropā vairs praktiski nav. Uzlādes iespējas ir visur, tāpēc nav jāpielāgo savi plāni lādēšanas stacijām. Var plānot ceļojumu pēc savām ērtībām un interesēm, un pa ceļam atrast uzlādes iespējas.”

Matīss turpina: “Ja Tava mašīna vasarā var veikt vismaz 400 kilometrus, ar to pilnīgi pietiek - Tu arī nemocītu sevi un savu ģimeni ilgākos pārbraucienos. Kad piestāsiet uz kafijas vai pusdienu pauzi, vai pastaigu kādā apskates objektā, tikmēr varat izmantot ātro vai superātro uzlādes staciju un pusstundas laikā uzlādēt akumulatoru. Arvien biežāk ceļā sastopami arī superjaudīgie lādētāji, piemēram, 350 kW lādētāji, kas ļauj uzlādēties pavisam ātri. Šādas pieturas var taisīt pat tad, ja akumulatora uzlādes līmenis vēl nemaz nav tik zems, pakārtojot uzlādēšanās pieturas savām ērtībām un laika plānam.”

Seko informācijai uz uzlādes aparāta vai mobilajā lietotnē.
Piemēram, vairumā staciju jāmaksā par elektrības daudzumu, bet dažviet – par patērēto laiku lādējot.

3. Paļaujies uz mašīnas navigāciju

Daudzi no mums ir pieraduši savos ikdienas izbraucienos izmantot Waze vai Google maps navigācijas lietotnes. Taču arī elektroauto ir aprīkoti ar inovatīvām tiešsaistes navigācijas sistēmām, ko ir noderīgi izmantot sava ceļojuma plānošanā, jo tajās iekļauta informācija par uzlādes staciju atrašanās vietu un pieejamību.

Auto iebūvētā sistēma atpazīst vietas ar piemērotiem lādētājiem, kā arī iespējams atlasīt tikai tos, kuros var norēķināties ar automašīnas ražotāja nodrošināto uzlādes pakalpojumu. Kartē ir redzami visi uzlādes punkti, un tos iespējams filtrēt arī pēc stacijas veida un uzlādes ātruma. Visos uzlādes punktos ir iespējams norēķināties ar konkrētās uzlādes operatora aplikāciju – tas nereti ir lētāk, bet arī sarežģītāk, it īpaši ārzemēs.

Lai izmēģinātu maršruta plānošanu, vari ielikt kā galamērķi jebkuru Eiropas pilsētu un aprēķināt braukšanas ilgumu, ieskaitot visas navigācijas ieteiktās apstāšanās vietas uzlādei. Auto sistēma ir savienota ar Google Maps, tātad arī reāllaikā saņem informāciju par sastrēgumiem vai ceļu remontiem.

Izmanto lādēšanas stacijas pilsētu autostāvvietās.
Uzliec auto lādēties pie lēnās uzlādes un tikmēr dodies pastaigā pa pilsētu. Atsevišķās vietās par autostāvvietu ir jāmaksā papildus, bet pārsvarā stāvvietas ir bezmaksas auto uzlādes laikā.

Matīss iesaka maksimāli izmantot automašīnas navigāciju priekšrocības. “Auto pats ņem vērā savu uzlādes līmeni un parāda, cik kilometru atlicis līdz nākamajam uzlādes punktam. Tāpat uzlādes punktu kartēs redzams, cik spraudņi ir pieejami, cik konkrētajā brīdī ir brīvi un cik ātru uzlādi tie veic. Pieslēdzoties pie lādētāja, sistēma arī precīzi parādīs, cik ilgi auto būs jālādē līdz izvēlētajam akumulatora uzlādes līmenim.”

4. Izvēlies naktsmītnes ar uzlādes punktiem

Plānojot braucienu un rezervējot naktsmītnes, pievērs uzmanību, vai tās piedāvā elektroauto uzlādes iespēju. Rietumeiropā šāds pakalpojums kļūst arvien izplatītāks, un dažās vietās tas pat ir iekļauts naktsmītnes cenā.

Ņem vērā, ka pie naktsmītnes pieejamās uzlādes stacijas parasti ir mazākas jaudas (lēnās uzlādes), taču tās ir arī lētākas. Nakts laikā iespējams auto uzlādēt pietiekamā apjomā, lai varētu turpināt ceļojumu.

Ja viesnīcā vai viesu namā uzlādes punkta nav, ieplāno uzlādēšanās pieturu vakarā, pirms dodies uz naktsmājām. Matīss iesaka uzlādi apvienot ar veikala apmeklējumu vai vakara pastaigu kādā apskates objektā.

Atstāj uzlādes līmeni vismaz 30 km.
Var gadīties, ka uzlādes stacijā, uz kuru Tu dodies, ir rinda vai kāda tehniska problēma. Drošībai atstāj lādiņa rezervi, lai katram gadījumam varētu aizbraukt uz citu staciju.

5. Ziemā plāno biežākas pieturas un ilgākas uzlādes

Fizikas likumi, protams, attiecas arī uz elektroauto, tāpēc ziemā mašīnas akumulators var izlādēties ātrāk – to veicina gan salona apsilde, gan lielāka pretestība uz nelīdzena ceļa un nokrišņi. Tāpat arī akumulatora uzlāde aukstās gaisa temperatūrās var aizņemt mazliet vairāk laika.

Lai arī šīs atšķirības nebūs ļoti lielas, tomēr ņem tās vērā, ja plāno doties ceļojumā uz aukstākiem galamērķiem. Pārvietojoties lielos mīnusos, noteikti ieplāno biežākas vai ilgākas pieturas auto lādēšanai.

Matīss norāda arī uz ieguvumiem, ziemā braucot ar elektroauto: “Pašos Norvēģijas ziemeļos, Finnmarkā, cilvēki izvēlas braukt ar elektroauto, jo, atšķirībā no iekšdedzes un it īpaši dīzeļa dzinējiem, nav jābaidās, ka auto lielos mīnusos nevarēs iedarbināt. Turklāt ir iespējams attālināti ieslēgt salona apsildi, vēl esot mājās. Ir ļoti patīkami no rīta iekāpt siltā automašīnā jau ar atsalušiem logiem.”

Izmanto pakalpojumu “palīdzība uz ceļa”.
Ja nu gadījumā sanāk palikt uz ceļa ar tukšu auto bateriju, iespējams, vari izmantot pakalpojumu “palīdzība uz ceļa”, kas ietver auto evakuēšanu līdz uzlādes punktam. Šāds pakalpojums var būt iekļauts no Tava auto ražotāja vai arī elektroauto KASKO apdrošināšanas polisē – pārliecinies par to, pirms dodies ceļojumā!

Priekšrocības ceļošanai ar elektroauto:

Ja Tu jau pārvietojies ar elektroauto, tad esi pazīstams ar šī transporta veida priekšrocībām ikdienā. Lūk, galvenie plusi, kurus savos ceļojumos ar elektroauto novērtē Matīss Zemītis un viņa ģimene:

  • Izmaksas ceļojot ar elektroauto, visticamāk, būs zemākas par iekšdedzes dzinēju auto izmaksām;
  • Vari droši iebraukt zemo emisiju zonās, kur ietilpst daudzu Eiropas pilsētu vecpilsētas un slaveni tūrisma objekti;
  • Elektroauto ir ģimenei draudzīgs, jo brauciens ar to būs klusāks un patīkamāks, samazinot sliktas dūšas risku maziem bērniem. Bērni var arī paši pieslēgt elektroauto pie lādētāja (vecāku uzraudzībā) – tas ir droši un rokas neodīs pēc degvielas.
  • Elektroauto sniedz lielisku jaudu, lielāku komfortu un apziņu, ka Tavs ceļojums nepiesārņo vidi.
Matīss ar ģimeni Transfagarasanas kalnu serpentīna pārejā, Rumānijā

Kurp doties ceļojumā ar elektroauto?

Īsā atbilde – ar elektroauto vari doties jebkur, kur vien vēlies! Taču, ja esi noskatījis kādu mazāk populāru galamērķi, ir vērts pārbaudīt, vai tajā ir gana daudz elektroauto uzlādes iespēju.

Piemēram, Matīss brīdina, ka Balkānu valstīs elektroauto uzlādes infrastruktūra vēl tikai veidojas, taču šajā jomā attīstība notiek ļoti strauji, tāpēc pāris gadu laikā situācija var mainīties arī tur. Savukārt Bulgārijā un Rumānijā pēdējos gados uzlādes staciju kļuvis jūtami vairāk, tāpēc turp jau var droši ceļot ar elektroauto.

Arī kalnainos apvidos ceļot var bez raizēm – braucot no kalna un bremzējot, tiek lādēts akumulators un nav jābaidās no bremžu pārkaršanas.

Rietumeiropā un Centrāleiropā ar elektroauto uzlādi vairs nav nekādu problēmu, turklāt daudzas no tur sastopamajām uzlādes stacijām piedāvā superātro uzlādi un lādēšanas iespējas teju visās naktsmītnēs. Ņem vērā, ka visvairāk publiski pieejamo uzlādes punktu ir Nīderlandē, Luksemburgā, Zviedrijā, un Austrijā, taču arī citās Eiropas valstīs to skaits ar katru gadu pieaug. Piemēram, Francija un Vācija uzstāda simtiem jaunu uzlādes staciju mēnesī.

Protams, katrā ceļojumā var gadīties nevēlami pavērsieni, tāpēc ir prātīgi lielākam sirdsmieram nodrošināties ar If elektroauto KASKO. Piemēram, mēs atlīdzināsim izdevumus līdz 2000 € vērtībā, ja tiks nozagts vai bojāts Tava elektroauto uzlādes kabelis, kā arī, ja būsi radījis bojājumus publiskai uzlādes stacijai.

Par zaļākiem un patīkamākiem ceļojumiem!

Ja esi elektroauto īpašnieks (vai plāno par tādu kļūt), un ceļošana Tev sagādā prieku, tad Tev noteikti jāizmēģina ceļojums ar elektroauto. Sāc ar mazākiem braucieniem pa Latviju vai Baltijas valstīm un turpini ar visas Eiropas iepazīšanu pie elektroauto stūres!

Jauda, klusums un komforts būs Tavi ceļojuma kompanjoni, kopā ar apziņu, ka Tava atpūta ir draudzīgāka gan videi, gan arī maciņam. Laimīgu ceļu!

Elektroauto KASKO

Lai izbraucienus ar elektroauto padarītu mierpilnākus, Tev noderēs KASKO apdrošināšana, kurā pieejama daudzveidīga elektroauto aizsardzība. Un, ja notiks kas neparedzēts, mēs būsim Tev blakus.

Aprēķināt cenu