Elektroauto – iespējas un ieguvumi Tavai ikdienai

Ja šobrīd apsver jauna auto iegādi, ļauj mums minēt: starp potenciālajiem kandidātiem ir arī elektroauto? Pēc Starptautiskās Enerģētikas aģentūras datiem, pērn visā pasaulē tika iegādāti vairāk nekā 10 miljoni jauni elektroautomobiļi un, visticamāk, šogad šis skaitlis tiks pārspēts. 2023. gadā plānots pārdot 14 miljonus elektroauto, kas veidos 18% no kopējiem pārdošanas darījumiem. Tas ir milzīgs pieaugums salīdzinājumā ar 2020. gadu, kad elektriskie auto veidoja tikai 4% no visām pārdotajām jaunajām automašīnām.

Necerēti augsts ir arī elektrisko transportlīdzekļu popularitātes pieaugums Baltijā. Saskaņā ar Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas datiem, 2023. gada 1. jūlijā Latvijā reģistrēti 5101 elektroauto, kas ir par 79 procentiem vairāk, salīdzinot ar iepriekšējo gadu. Tāpat reģistrēti 62 elektriskie autobusi, 151 elektriskais vieglais kravas transportlīdzeklis, 43 elektriskie kvadricikli, 1046 elektriskie mopēdi un 104 motocikli.

Kāpēc elektroauto kļuvuši tik populāri? Autovadītājus piesaista ne tikai ekoloģiski apsvērumi. Tālāk lasi vairāk par elektroauto priekšrocībām, iespējām, kā arī izaicinājumiem, ar ko saskaras to vadītāji. Turklāt uzzini, kāpēc KASKO apdrošināšana elektromobiļiem ir vēl svarīgāka nekā parastajiem auto.

Elektriskie transportlīdzekļi palīdz aizsargāt vidi

Neapšaubāmi, vides aizsardzības aktualitāte ir viens no galvenajiem elektrisko automašīnu popularitātes noteicējiem. Pieaugošās bažas par klimata pārmaiņām un vides aizsardzību liek valdībām un starptautiskajām organizācijām veicināt izvēlēties mazāk piesārņojošus transporta veidus. Elektroauto ir viens no risinājumiem, kas palīdz samazināt transporta nozares negatīvo ietekmi uz vidi.

Automašīnas ar iekšdedzes dzinējiem lielākoties tiek kritizētas to piesārņojuma dēļ, kas ir kaitīgs gan dabai, gan cilvēkiem. Automašīnas izdala siltumnīcas efekta veidojošās gāzes, galvenokārt CO2. Turklāt, braucot ar tām, izdalās oglekļa monoksīds, slāpekļa oksīdi un cietās daļiņas, kas ir kaitīgas cilvēku veselībai. 

Elektriskie transportlīdzekļi neražo izplūdes gāzes, jo tie darbojas ar elektrisko enerģiju; tādējādi neizdalot siltumnīcefekta gāzes. Galvenais elektrisko transportlīdzekļu piesārņotāju avots ir to akumulatoru uzlādēšanai izmantotā enerģija.

Elektroauto ir par 20% mazāk kaitīgs videi

Elektroauto ir ekonomisks transporta līdzeklis, kas enerģiju izmanto daudz efektīvāk. Dažreiz atšķirība var sasniegt apmēram 2 reizes, salīdzinot ar citiem transportlīdzekļiem. Un ar vēja, saules vai hidroenerģijas palīdzību iespējams ražot elektroenerģiju, neradot nekādu gaisa piesārņojumu.

Izvērtējot visu automašīnas kalpošanas laiku (ieskaitot tā ražošanu), elektroauto ar 200 tūkstošu nobraukumu ir līdz pat 20% mazāk kaitīgs videi. Un, ja izmantotu tikai ekoloģiski ražotu elektroenerģiju, viens elektromobilis savas dzīves laikā emitētu par 50% mazāk siltumnīcefekta gāzu nekā parasts ar degvielu darbināms automobilis.

Elektroauto atmaksāsies ātrāk

Elektriskās automašīnas ir ekonomisks un ilgtspējīgs transporta līdzeklis, taču bieži vien tiem ir augstāka cena. Tāpēc ir dabiski jautāt, ar ko šis transportlīdzeklis ir labāks un vai tas atmaksājas salīdzinājumā ar benzīna dzinējiem. Pirmkārt, jāatceras, ka elektroauto ekspluatācijas izmaksas ir ievērojami zemākas.

Kā elektroauto atmaksāsies

1. Akumulators

Elektromobiļa akumulatora darbības laiks ir ievērojami ilgāks nekā vidējam auto ar iekšdedzes dzinēju. Runājot par kalpošanas laiku, akumulators var kalpot 15-20 gadus, kas atbilst 160-320 tūkstošiem kilometru atkarībā no braukšanas paradumiem.

2. Elektrība

Elektrība, ar kuru tiek darbināts elektroauto, maksā mazāk nekā degviela.

Piemēram: lai ar auto nobrauktu 100 km, vidēji nepieciešami 6-7 litri degvielas, kuras cena svārstās no 1,3 līdz 1,6 €/l.

Lai nobrauktu tādu pašu attālumu, elektromobilim nepieciešamas aptuveni 18-20 kilovatstundas (kWh) enerģijas, un 1 kWh izmaksas, uzlādējot mājās, ir aptuveni 15-25 centi (atkarībā no elektrības tarifa). Līdz ar to pirmajā gadījumā 100 kilometru brauciens maksā aptuveni 8-11 €, bet otrajā gadījumā ap 3-5 €.

3. Uzlādes stacija

Tie, kuriem ir individuāla saules elektrostacija, var uzlādēt savus elektroauto, kad elektrības cena ir viszemākā.

Sazinoties ar uzlādes doku, individuāla saules elektrostacija var nodrošināt uzlādi, izmantojot saules elektrostacijas momentāni saražoto elektroenerģiju. Tas nozīmē, ka uzlādei izmantotā elektrība ir bez maksas, neņemot gan vērā pašas saules elektrostacijas uzturēšanas izmaksas.

Ja saules elektrostacija nav pieejama, elektroauto uzlādes izmaksas ir tieši atkarīgas no izvēlētā elektroenerģijas tarifu plāna.

4. Subsīdijas

Latvijā pieejams valsts atbalsts elektroauto iegādei. Finansējuma apmērs jauniem elektroauto ir noteikts 4500 € apmērā, lietotiem elektromobiļiem un jauniem ārēji lādējamiem hibrīdauto – 2250 €. Tāpat, nododot savu iepriekšējo auto apstrādes uzņēmumam, iespējams saņemt papildu atbalstu 1000 € apmērā.

5. Degvielas akcīzes nodoklis

Tāpat jāatceras, ka degvielas cena ir tieši atkarīga no degvielas akcīzes nodokļa, kas var tikt celts. Tāpat daudzās Eiropas valstīs tiek apsvērts aizliegums pilsētu centros iebraukt ar automašīnām, kas aprīkotas ar iekšdedzes dzinēju.

Mainoties nodokļu un normatīvajai videi piesārņojošām automašīnām un paplašinoties infrastruktūrai, elektroauto būtu pragmatiska izvēle.

Elektroauto var lepoties ar tehnisko izsmalcinātību

Nepārtrauktas investīcijas sarežģītās akumulatoru tehnoloģijās, ķīmisko un fizikālo procesu uzlabošanā un inženierzinātnēs ir ļoti mainījušas priekšstatu par elektroauto akumulatoriem. Un tas būtiski veicinājis to popularitāti.

Automašīnu ražotāji, kas nepārtraukti iegulda inovācijās, met jaunus izaicinājumus visai auto industrijai. Plaši izplatītie augsta enerģijas blīvuma un ilga dzīves cikla litija jonu akumulatori tiek pastāvīgi uzlaboti, lai vēl vairāk palielinātu to efektivitāti un izturību.

Vēl nesen varēja populārs bija viedoklis, ka elektroauto akumulatori ātri zaudē savu veiktspēju un pēc dažiem gadiem tie kļūst nelietojami vai arī ievērojami samazinās to iespējas. Taču mūsdienu litija jonu akumulatori elektriskajās automašīnās ir tik labi izgatavoti, ka tie var kalpot vismaz desmit gadus, pirms tie ir jānomaina.

Tiek uzlabotas elektromobiļu akumulatoru pārstrādes iespējas

Elektrisko transportlīdzekļu akumulatori satur daudz dārgu materiālu, no kuriem lielākā daļa ir varš, alumīnijs, niķelis, kobalts, litijs un citi. Eiropā darbojas šo metālu pārstrādes centri, kā arī tiek būvēti jauni. Bieži vien elektromobiļu ražotāji sadarbojas ar jaunizveidotiem uzņēmumiem un sacenšas, lai būtu pirmie, kas paziņo par iespēju pilnībā pārstrādāt nolietotās baterijas. Šo iemeslu dēļ kļūst arvien vairāk otrreizējās pārstrādes iespēju, un ietekme uz dabu samazinās.

Ievērojamas investīcijas elektromobiļu infrastruktūras uzlabošanai

Negaidīti straujais elektromobiļu popularitātes pieaugums pēdējos gados ir parādījis, ka līdz šim visā Eiropā publiska elektromobiļu uzlāde nav bijusi pietiekami pieejama.

Saskaņā ar 2022. gada datiem visērtāk pieejamā elektroauto uzlāde bijusi Nīderlandē, Vācijā, Francijā, Itālijā un Spānijā. Gandrīz 42% no visiem elektromobiļu uzlādes punktiem ir koncentrēti divās ES valstīs: Nīderlandē (112 tūkstoši) un Vācijā (88 tūkstoši). Latvija kopā ar Lietuvu un Igauniju, Kipru un Maltu ir to valstu pieciniekā, kurās ir vismazāk uzlādes punktu.

Tomēr situācija mainās. Latvijā uzlādes staciju skaits pieaug. Tostarp, E-mobi ir nacionālais elektromobiļu uzlādes staciju tīkls, kas nodrošina elektromobiļu pārvietošanos visā Latvijas teritorijā. Uzlādes staciju tīklu un 141 ātrās uzlādes staciju visā Latvijas teritorijā uztur CSDD. Tāpat pieejamas dažādu privāto uzņēmumu stacijas, kuru pieejamība kļūst arvien labāka.

Pieaugošā elektroauto dažādība

Skaidrs ir viens – elektroauto ir nākamās paaudzes automašīna. Inženiertehniskie risinājumi, vadība, lietošanas ērtums, ergonomika, darbība – visas šīs īpašības ir krasi mainījušās, salīdzinot ar iekšdedzes automašīnām.

Autobūves dizaineri var izpausties ar dažādiem elementiem un risinājumiem, un ražotāji katru gadu piedāvā arvien vairāk modeļu. Tiesa, tendences tirgū pierāda, ka pircēji labprātīgāk izvēlas elektroauto, kas pēc konstrukcijas neatšķiras no modeļiem, kurus darbina iekšdedzes dzinējs.

Populārākie elektroauto modeļi Eiropā 2023. gadā

2023. gadā pirmajā ceturksnī pārdotākie elektroauto modeļi (jaunu auto sektorā) Eiropā bija: Tesla Model Y, Volvo XC40, Tesla Model 3, Volkswagen ID. 3, Audi Q4 e-tron.

Elektroauto maina ieradumus

Elektriskajām automašīnām ir daudz priekšrocību. Tām nepieciešama mazāka apkope, nav jāmaina šķidrumi, filtri vai zobsiksnas un ķēdes ik pēc 30 000 kilometriem.

Taču elektromobiļi vēl ir jaunums, pie kura jāpierod. Tāpēc jāsagatavojas arī iespējamiem izaicinājumiem.

Elektroauto nav tikai kārtējā automašīnas marka. Tāpēc esi gatavs, ka, pārejot no iekšdedzes dzinēja automašīnas uz elektrisko, Tev būs būtiski jāmaina arī ikdienas laika plānošanas un arī braukšanas paradumi. Rūpes par automašīnas uzlādi ir jauna pieredze, salīdzinot ar vienkāršu došanos uz degvielas uzpildes staciju.

Lai brauciens noritētu gludi un izvairītos no nepatīkamām situācijām, ir lietderīgi iepazīties ar elektroauto braukšanas īpašībām.

1. Uzzini, cik tālu Tavs elektroauto var nobraukt ar vienu uzlādi

Mēs neieteiktu akli uzticēties tam, ko rāda indikatori uz paneļa. Automašīnas vadības dators nevar paredzēt, kurp un ar kādu ātrumu Tu brauksi, tāpēc panelī sniegtā informācija var būt nedaudz maldinoša. Piemēram, ja pilsētā ar tādu pašu akumulatora uzlādes līmeni iespējams nobraukt 300 kilometrus, tad laukos tas var tikt galā tikai ar 200 kilometriem.

2. Pirmo reizi braucot ar elektroauto, neplāno garu braucienu

Izmēģini elektroauto: brauc vienā režīmā, tad nomaini uz citu. Tādā veidā uzzināsi, kā braukšanas režīmi atšķiras un cik tālu ar šādu auto var tikt.

3. Pirms brauciena pārbaudi, kur atradīsies uzlādes stacijas

Ir noteiktas lietotnes, kuras lejupielādēt tālrunī, lai viegli pārbaudītu, kur maršrutā ir uzlādes stacijas. Jāapzinās, ka, braucot ar elektromobili, ir jāizmanto vismaz vairākas lietotnes no dažādiem uzlādes staciju tīkliem. Daži no tiem: Mobilly, Chargemap, Elektrum Drive un citi.

4. Izvērtē braukšanas attālumu, kad temperatūras stabiņš noslīd zem nulles

Ļoti aukstā laikā elektroauto nobraucamais attālums ir ievērojami samazinās – pat vairāk nekā divas reizes. To ietekmē arī automašīnas salona apsilde. Elektroauto akumulatora ietilpība zemā temperatūrā netiek izmantota tik efektīvi, tāpēc automašīna ir jāuzlādē biežāk.

Kas jāzina, uzstādot uzlādes staciju

Pašam sava elektroauto uzlādes stacija ir ērts un noderīgs risinājums. Plānojot iegādāties elektromobili, jāņem vērā elektrības cenu svārstība, tāpēc automašīna atmaksājas, patecoties zemākām ekspluatācijas izmaksām. Ja Tev ir personīgā uzlādes stacija, automašīna atmaksāsies vēl ātrāk.

Tātad, ja Tev pieder privātmāja vai autostāvvieta, ieteicams izveidot personīgo uzlādes staciju.

1. Kāda ir mājsaimniecības kopējā elektrības jauda?

Mājas ievades jaudas un vidējā elektroenerģijas patēriņa pārzināšana ir svarīga, lai varētu aprēķināt, cik "brīvās" jaudas paliek, ko var izmantot elektromobiļa uzlādēšanai.

Ņem vērā: Elektroauto parasti tiek uzlādēts naktī, kad mājas elektroenerģijas pieprasījums ir mazāks un uzlādei vari izmantot lielāko daļu pieejamās jaudas.

2. Kāda ir uzlādes stacijas jauda?

Tas ir atkarīgs no elektroauto iekšējā lādētāja jaudas, kas var svārstīties no 3,7 kilovatiem (kW) vecākos auto līdz 22 kW jaunākajos. Elektroauto ar vienfāzes 3,7 kW un 7,4 kW iekšējiem lādētājiem pietiktu ar vienfāzes uzlādes staciju, bet, ja nākotnē plānots mainīt elektroauto, jādomā par lielākas jaudas, trīsfāzu 11 kW vai 22 kW stacijām.

Ņem vērā: ja iebūvētā lādētāja jauda ir zemāka nekā uzlādes stacijas jauda, stacija ar lielāku jaudu ne vienmēr uzlādēs Tavu elektroauto ātrāk.

3. Kur novietosi staciju?

Stacijas uzstādīšana pie sienas privātmājā prasa vismazākās izmaksas. Ja stacija uzstādīta uz stenda pazemes garāžā vai ārā, jānovērtē attālums no mājas elektrosadales paneļa, kabeļu ievilkšanas celiņš – vai būs nepieciešams demontēt pārsegumus, kādi papildus materiāli būs nepieciešami. Savu ieguldījumu dod arī paša stenda izmaksas un papildu uzstādīšanas darbi.

Iesakām: izvēloties uzlādes staciju, pārbaudi, vai tai ir garantija un vai ir kāds vietējais ražotāja pārstāvis, pie kura var vērsties problēmu gadījumā. Tāpat iesakām stacijas uzstādīšanas darbus uzticēt kvalificētiem speciālistiem, kas varētu veikt darbus un sniegt garantiju.

Elektroauto apdrošināšana

Būtībā nav ievērojamu atšķirību, apdrošinot elektroauto vai automašīnu, ko darbina iekšdedzes dzinējs. Obligātā civiltiesiskā apdrošināšana (OCTA) elektroauto paliek tāda pati kā ar iekšdedzes dzinēju darbināmām automašīnām. Apdrošinātāji cenu nosaka pēc daudziem kritērijiem – degvielas veids var būt viens no tiem. Tomēr, izvēloties KASKO apdrošināšanu, ir jāpārbauda, ​​vai tā ir pielāgota elektroauto.

KASKO elektroautomašīnām ir aktuālāks, nekā varētu šķist

If transportlīdzekļu apdrošināšanas vadītājs Baltijā Danas Dilis iesaka elektroauto īpašniekiem pievērst uzmanību tam, vai Latvijā darbojas viņu auto oficiālais remontdarbu pārstāvis, kur nepieciešamības gadījumā veikt automašīnas remontu. Atbilstoši jāizvēlas apdrošināšanas polise ar vēlamajām atlīdzības summām. Pēc D. Diļa teiktā: “Jāatzīmē, ka Latvijā "Tesla" oficiālo pārstāvju nav. Ir tikai dažas specializētas servisa darbnīcas, kas specializējas "Tesla" automašīnu remontā. Līdz ar to jauno "Tesla" automašīnu garantijas remonta organizēšana Latvijā varētu būt nedaudz sarežģītāka”.

Salīdzinot līdzīga vecuma automašīnas - līdz 5 gadiem - vidējie bojājumi elektroauto ir aptuveni 1950 €, bet parastajiem iekšdedzes dzinējiem - aptuveni 1430 €. Biežākie bojājumu veidi ir standarta ceļu satiksmes negadījumi, kad tiek bojātas dažādas virsbūves daļas, stikli, pārdurtas riepas vai tiek bojāti diski.

Elektroauto remonts aizņem ilgāku laiku, jo nav attīstīta detaļu piegāde. Dažām detaļām ir ļoti garš piegādes laiks vai tas vispār nav zināmas. Piemēram, elektroauto akumulatora cena bieži vien sasniedz vairāk nekā pusi no visas automašīnas vērtības, tāpēc, ja tas tiek bojāts, ļoti iespējams, ka automašīnas remonts nebūtu lietderīgs.

KASKO cena elektroauto

KASKO cena ir atkarīga gan no automašīnas īpašnieka, gan no paša auto tehniskajiem parametriem. Pagaidām elektroauto veido tikai nelielu daļu no uz ceļiem esošajām automašīnām, tāpēc joprojām ir grūti noteikt statistiski precīzas iemaksu atkarības. Taču, pēc apdrošināšanas eksperta domām, ja salīdzinātu līdzīgas markas automašīnas, elektromobiļu apdrošināšanas cena būtu par aptuveni 15% lielāka.

Kāpēc elektroauto KASKO ir dārgāks?

Elektroauto šobrīd ir dārgāki, salīdzinot ar iekšdedzes dzinēja auto, tāpēc, ka izmaksas pilnīgas auto bojāejas gadījumā ir lielākas.

Salīdzinoši biežāk par zaudējumiem ziņo tieši elektroauto vadītāji. Novērots, ka Baltijas valstīs ziņojumi par "Tesla" automašīnu bojājumiem tiek saņemti gandrīz par 5 procentiem biežāk. Un vidējie maksājumi zaudējumu atlīdzināšanai ir lielāki.

Fakts, ka dažās elektriskajās automašīnās tiek izmantoti dārgi materiāli (piemēram, alumīnijs vai oglekļa šķiedra), ietekmē cenu. Cenu ietekmē arī elektromobiļos izmantotās uzlabotās drošības sistēmas - tās pasargā no autoavārijām, bet avārijas gadījumā remonts izmaksā dārgi.

Kāpēc KASKO ir vēl noderīgāks elektroauto?

Elektriskās automašīnas ir biežāk pakļautas zaudējumiem

Kā jau minēts, līdz šim atlīdzības biežāk piesaka elektroauto vadītāji. Viens no iemesliem ir tas, ka daži elektroauto modeļi ir ļoti dinamiski, kas apgrūtina braukšanu spraigas satiksmes apstākļos, kad koncentrēšanās ir ļoti būtiska.

Augstākas remonta izmaksas

Kā skaidro If Apdrošināšanas eksperts Danas Dilis, vidējās remonta izmaksas elektroauto bojājumiem ir aptuveni 2000 €. Jāpatur prātā, ka If KASKO apdrošināšana sedz ne tikai riskus pašam transportlīdzeklim, bet arī privātajam elektroauto uzlādes kabelim.

Diennakts autopalīdzība

Šis apdrošināšanas risks kļūst īpaši aktuāls, ja Tu brauc ar elektroauto. Jo vecāks ir auto, jo lielāka iespēja piedzīvot dažādus tehniskus bojājumus, kuru dēļ remonta gadījumā var būt nepieciešama tehniskā palīdzība un rezerves auto.

Palīdzība uz ceļa: kad tā visbiežāk ir nepieciešama?

Elektroauto tiek sniegta tāda pati palīdzība uz ceļa kā iekšdedzes automašīnām. Tomēr, atšķirībā no parastajām automašīnām, elektromobiļiem, visticamāk, būs nepieciešama palīdzība uz ceļa, ja ir izlādējies akumulators.

Biežākie negadījumi, kad tiek izsaukta autopalīdzība (pēc biežuma):

  • Tukša riepa
  • Autoavārija
  • Elektronikas kļūmes
  • Problēmas ar akumulatoru vai starteri.

Atlīdzība par zaudējumiem, kas nodarīti publiskai elektroauto uzlādes stacijai

Iegādājoties If elektroauto KASKO, Tavā polisē būs iekļauta arī civiltiesiskās atbildības apdrošināšana ja Tavas vainas dēļ tiks sabojāta publiskā elektroauto uzlādes stacija vai barošanas kabelis. Maksimālā iespējamā apdrošināšanas atlīdzība šāda bojājuma gadījumā ir 2000 €.

Vai Tavs nākamais auto būs elektrisks?

Vērojot elektroauto strauji pieaugošo popularitāti, var teikt, ka šis nav nākotnes auto, bet gan auto tiem, kas domā par nākotni.

Pēc ekspertu domām, ilgtermiņā mums visiem būs elektromobiļi. Eiropas Komisija, apstiprinot zaļo kursu, līdz 2050. gadam vēlas panākt to, ka cilvēces ietekme uz klimatu būtu neitrāla. Pāreja uz elektriskajiem automobiļiem ir būtisks punkts CO2 izmešu samazināšanā, jo ar degvielu darbināmās vieglās automašīnas, kas šobrīd visbiežāk tiek izmantotas, rada gandrīz piekto daļu no oglekļa dioksīda, kas nonāk vidē.

Ja apsver jaunas automašīnas iegādi, mēs ceram, ka mūsu pārskats par elektromobiļu priekšrocībām un praktiskā informācija palīdzēs izlemt, kāds būs Tavs nākamais auto.

Uzzini vairāk