Ienirsti vasarā droši: 8 padomi, kā atbildīgi baudīt ūdens aktivitātes

Karstās vasaras dienās ūdens aicinājumam ir teju neiespējami pretoties. Neatkarīgi no tā, vai peldies jūrā, laivo pa upi vai plunčājies baseinā, ūdens ne tikai veldzē, bet arī sniedz nepārspējamu brīvības un laimes sajūtu.
   
Ja vien Tavas ūdens aktivitātes neaprobežojas ar gulēšanu pludmalē, ir svarīgi zināt un praktizēt ūdens drošības pasākumus. Šis raksts kalpo kā ceļvedis, lai vasaras ūdens aktivitātes būtu ne tikai jautras un patīkamas, bet arī pietiekami drošas.

1. Nekad nepeldies vienatnē

Viens no svarīgākajiem drošas peldēšanas likumiem ir nekad nepeldēties vienatnē. Pat ja esi pārliecināts peldētājs, pēkšņi viļņi un straumes var Tevi pagrūst zem ūdens vai ievilkt dziļi jūrā. Pat muskuļu krampji kājā var kļūt liktenīgi, ja tuvumā nav neviena, kas ārkārtas gadījumā varētu palīdzēt.

Ja neviens nevēlas Tev pievienoties ūdenī, vismaz paņem līdzi draugu, kas Tevi pagaidīs krastā. Vienojieties par kādu zīmi vai skaņu, kas nozīmētu, ka esi iekļuvis nelaimē un Tev steidzami jāpalīdz.

2. Izmanto drošības aprīkojumu

Braucot, piemēram, ar SUP dēli, katamarānu, veikbordu vai kaitbordu, vienmēr izmanto atbilstošu drošības aprīkojumu, piemēram, glābšanas vesti un ķiveri. Pārliecinies, ka ikviens ūdens aktivitāšu dalībnieks ir uzvilcis atbilstoša izmēra glābšanas vesti. Glābšanas vestes ir obligāts drošības elements nepieredzējušiem peldētājiem un bērniem.

Ja Tavos vasaras plānos ietilpst laivošana vai plostošana, pārliecinies, ka Tavs ūdens transporta līdzeklis ir pienācīgi aprīkots ar glābšanas vestēm un citiem ārkārtas gadījumu palīglīdzekļiem. Nekad nevadi laivu reibumā un vienmēr norīko vadītāju, kurš nelieto alkoholu.

Ja kādu ūdens aktivitāti izmēģini pirmoreiz, ir svarīgi saņemt atbilstošu instruktāžu. Ja Tev nav pieejams instruktors, ņem līdzi kādu pieredzējušu cilvēku un lūdz viņu iemācīt Tev attiecīgā sporta pamatus. Ja nav neviena, kurš varētu Tevi pamācīt, vismaz noskaties video pamācības par drošības pamatnoteikumiem, nodarbojoties ar konkrēto sporta veidu.

3. Izvairies no nezināmām peldvietām

Ja iespējams, izvēlies drošas un labi zināmas peldvietas, labākajā gadījumā – ar glābējiem. Izvairies no peldēšanās nepazīstamās vai neiekārtotās vietās un ievēro brīdinājuma zīmes par bīstamiem apstākļiem. Vienmēr peldies horizontāli (gar krastu), nevis dziļāk iekšā ūdenstilpē.

Nekad nelec vai nenirsti vietās, kuras nepazīsti. Ņem vērā, ka pat vietās, kuras labi pazīsti, var būt mainīgi apstākļi, piemēram, straumes var pārveidot upes gultni, bet paisuma laikā var strauji palielināties dziļums jūrā un okeānā. Tāpēc papildu piesardzības nekad nevar būt par daudz.

4. Apzinies (un nepārkāp) savas robežas

Neatkarīgi no tā, vai peldi, nirsti vai nodarbojies ar ūdens sporta veidiem, nekad nepārsniedz savu komforta vai prasmju līmeni, jo tas palielina nelaimes gadījumu un traumu risku. Sāc lēnām, pakāpeniski audzējot pārliecību un prasmes kontrolētos apstākļos.

Pat ja esi pieredzējis peldētājs, ir prātīgi zināt, kā rīkoties, ja, saskaries ar negaidītu situāciju ūdenī:

  • Vienmēr centies saglabāt mieru un pēc iespējas taupīt savu enerģiju.
  • Ja tuvumā ir boja, peldoši objekti vai krasta līnija, centies lēni un mierīgi līdz tiem aizpeldēt.
  • Ja tuvumā ir cilvēki, sauc pēc palīdzības un vicini rokas, lai pievērstu sev uzmanību.

5. Esi informēts par laikapstākļiem

Vasarā laikapstākļi var būt neprognozējami, un pēkšņas vētras var nopietni apdraudēt drošību uz ūdens. Pirms došanās ceļā pārbaudi laikapstākļu prognozi un esi gatavs atcelt vai atlikt aktivitātes nelabvēlīgu apstākļu gadījumā.

Kad dodies ūdenī, pievērs uzmanību mainīgiem apstākļiem, piemēram, lieliem viļņiem vai spēcīgām straumēm. Īpaši, ja Tavas ūdens aktivitātes ir saistītas ar dēļiem vai burām, uzmanies, lai Tevi neievilktu dziļi jūrā vai lai Tu nesaņemtu sitienu ar cietu priekšmetu.

Visbeidzot, peldoties jūrā vai okeānā, vienmēr izvēlies nekustīgu atskaites punktu pludmalē un pārliecinies, ka neaizpeldi pārāk tālu no tā.

6. Īpaši uzmani bērnus

Kad bērni atrodas pie ūdens, nekad nenovērtē uzraudzības nozīmi par zemu. Neatkarīgi no tā, vai atpūšaties pie baseina, pludmalē vai piemājas dīķī, peldoties kopā ar bērniem, drošībai vienmēr jābūt galvenajai prioritātei:

  • Nekad neatstāj bērnus bez uzraudzības ūdens tuvumā pat uz brīdi. Ģimenē vai draugu kompānijā norīkojiet atbildīgu pieaugušo, kas visu laiku aktīvi uzraudzīs bērnus.
  • Nenovērs uzmanību, piemēram, uz viedtālruni, sarunām vai lasīšanu, kamēr bērni atrodas ūdenī vai pie ūdens.
  • Izvēlies bērniem spilgtu krāsu peldkostīmus un glābšanas vestes, lai uzlabotu redzamību ūdenī.
  • Izskaidro ūdens drošības noteikumus bērniem, piemēram, aizliegumu skraidīt gar baseina malu, aizliegumu grūst citus un pirms iešanas ūdenī vienmēr lūgt atļauju.
  • Izskaidro bērniem briesmas, ko rada straumes, viļņi un niršana nepazīstamās vietās.
  • Vecākiem bērniem var ieviest "draudziņu sistēmu", kad peld pa pāriem un viens otru uzrauga.
  • Rādi piemēru, demonstrējot drošas peldēšanas paradumus, piemēram, izmanto glābšanas vestes, ievēro baseina noteikumus un aizsargājies no saules.

Visbeidzot, ir ļoti ieteicams pēc iespējas agrāk pieteikt bērnus peldētapmācības nodarbībām, lai iepazīstinātu viņus ar ūdeni un iemācītu būtiskas ūdens drošības prasmes.

7. Dzer ūdeni un sargies no saules stariem

Ja pavadi daudz laika ūdenī, ūdens dzeršana var šķist mazāk nepieciešama, taču tas ir maldinošs priekšstats. Dehidratācija var piezagties nemanot, jo īpaši tad, ja veic fiziskas aktivitātes saulē. Dodoties peldēt, ņem līdzi daudz ūdens un ņem pārtraukumus, lai padzertos un atpūstos, jo īpaši, ja Tavs izbrauciens ilgst visu dienu.

Ūdens aktivitāšu laikā ļoti svarīgi ir aizsargāt ādu no saules kaitīgajiem stariem. Pirms došanās ceļā uzklāj ūdensizturīgu saules aizsargkrēmu ar augstu SPF līmeni un pēc vajadzības uzklāj to atkārtoti, īpaši pēc peldes vai svīšanas. Valkā aizsargapģērbu, piemēram, cepures un saulesbrilles, lai samazinātu saules iedarbību.

8. Apgūsti pirmo palīdzību

Sirds masāžas un pirmās palīdzības pamatprasmju pārzināšana var palīdzēt glābt dzīvību, tāpēc ir ļoti noderīgi tās apgūt, lai spētu reaģēt ar ūdeni saistītās ārkārtas situācijās. Lai gan labākais ceļš būtu pieteikties pirmās palīdzības sniegšanas kursos, iesākumam vari apskatīt videoklipus tiešsaistē un apgūt pirmās palīdzības pamatus slīkšanas situācijās.

Turi tuvumā tālruni, lai nepieciešamības gadījumā varētu izsaukt palīdzību. Ja bērnus uzrauga citi pieaugušie, pārliecinies, ka visi zina, kā rīkoties ārkārtas situācijās un kā sazināties ar neatliekamās palīdzības dienestiem.

Nelaimes gadījumu apdrošināšana – Tava glābšanas veste ar ūdeni saistītos negadījumos

Kad esi apguvis visus mūsu padomus par drošību uz ūdens, pēdējais solis ir sagādāt nelaimes gadījumu apdrošināšanu.

Nelaimes gadījumi var notikt ar ikvienu neatkarīgi no vecuma vai peldēšanas iemaņām. Tāpēc svarīgi izvēlēties savām mīļākajām sportiskajām aktivitātēm piemērotāko nelaimes gadījumu apdrošināšanas polisi. Piedāvājam daudzveidīgas apdrošināšanas iespējas bērniem, pieaugušajiem un senioriem.

Katru gadu notiek nelaimes gadījumi, kurus varētu novērst, ja tiktu ievēroti ūdens drošības pasākumi. Atceries, ka sagatavošanās un profilakse ir galvenais, lai izvairītos no ārkārtas situācijām ūdenī. Bet zināšanas par to, kā reaģēt, ja nokļūsti nelaimē, var būt dzīvību glābjoša prasme. Novēlam Tev daudz drošu un atbildīgu ūdens prieku!