Kā sagatavot velosipēdu vasarai

Tuvojoties siltākam laikam aiz loga, izvēlamies uz darbu vai atpūtā doties ar dabai visdraudzīgāko transportlīdzekli – velosipēdu.

Lai sezona aizripotu priecīgi, ir svarīgi parūpēties par savu un sava velosipēda drošību. Ja pa ziemu neesi izmantojis velosipēdu, ne tikai braukšanas prasmes tikt galā ar sarežģītām situācijām uz ceļa var būt ierūsējušas, bet arī pašu velosipēdu ir nepieciešams sagatavot drošākam braucienam!

Kam jāpievērš uzmanība?

Stūre

Tāpat kā jebkura transportlīdzekļa, arī velosipēdista stūrei ir jābūt stingri piestiprinātai pie velosipēda rāmja, viegli un precīzi manevrējamai. Pirms sezonas atklāšanas ieteicams pārbaudīt, vai stūre ir noregulēta atbilstoši braukšanas pozīcijai:

  • Sportiskā pozīcijā stūre tiek noregulēta zemāk un brauciens tiek veikts teju horizontālā stāvoklī.
  • Savukārt atpūtas pozīcijā stūres stieni nepieciešams pacelt augstāk.

Pozīcijas ir svarīgi izvērtēt, jo sportiskā pozīcijā liels saspringums tiek radīts kakla un plecu zonai, kā arī pārredzamība nav tik laba.

Skaņas signāls

Skaņas signāls

Siltās sezonas laikā uz ietvēm, brauktuvēm un velosipēdiem paredzētiem celiņiem valda arīdzan intensīva satiksme. Gan darba dienu rītos, kad velobraucēji steidzīgi vēlas nokļūt savā darbavietā, gan vakaros, kad jāatgriežas mājas. Tāpat arī saulainās brīvdienās ikviens no mums izvēlas nesēdēt mājās, bet aizceļot uz tuvāku vai tālāku atpūtas vietu, ko, iespējams, ir iecienījuši vēl citi braucēji.

Skaņas signāls jeb zvaniņš palīdzēs brīdināt citus satiksmes dalībniekus vajadzības gadījumā. Skaņas signālu veidi ir pieejami visdažādākie un piestiprināmi ar vienkāršu skrūvju stiprinājumu.

Atstarotāji

Lai piedalītos satiksmē, katram velosipēdam ir jābūt aprīkotam ar atstarotājiem vairākās vietās. Visbiežāk atstarotāji tiek novietoti šādās vietās:

  • Zem stūres uz stieņa;
  • Abos riteņa spieķos ir ievietots viens vai divi atstarotāji;
  • Aizmugurē zem sēdekļa vai pie bagāžnieka.
  • Diennakts tumšajā laikā aizmugurē ir jābūt arī sarkanam mirgojošam lukturītim.

Svarīgi ir izvēlēties labas kvalitātes atstarotāju, lai nākotnē pasargātu savu veselību un dzīvību. Noteikti pārliecinies, vai uz atstarotāja iepakojuma ir CE zīme, jo tas nozīmēs, ka atstarotājs ir sertificēts. Preču zīme parāda, ka tā ražotājs pilnībā uzņemas atbildību un apliecina, ka tas nodrošinās visas prasības.

 Ieteicams dot priekšu atstarotājam, kas izgatavots no mikroprizmas materiāliem, jo tie paredz visaugstāko gaismas atstarošanas spēju. Ja gājējiem iesaka izvēlēties lokanus un mīkstus atstarotājus, velosipēdam – cietus.

Izvēlies baltas vai gaišu toņu atstarotāju, jo tie ir vislabāk pamanāmi! Savukārt, kā nākamie spožākie tiek uzskatīti dzeltenie atstarotāji.

Velosipēda vadītājam diennakts tumšajā laikā jābūt tērptam atstarojošā vestē vai apģērbā ar labi redzamiem gaismu atstarojoša materiāla elementiem.

Riepas

Braucot ar velosipēdu, riepas ir viens no nozīmīgākajiem saķeres veicinātājiem. Lielākoties riepās spiedienam jābūt vismaz 3 atmosfēras lielam, taču dažiem velosipēdiem tas var atšķirties un to var pārbaudīt, apskatoties uz pašas riepas. Spiedienu var pārbaudīt kādā no degvielas uzpildes stacijām.

 Kam jāpievērš uzmanība?

  • Ja lielākoties pārvietojies pa asfalta segumu, tad nepieciešamas gludas un šauras riepas;
  • Ja ikdienas maršrutā ir zemes vai meža ceļi, tad labāk priekšroku dot platākām un ar protektoru aprīkotām riepām.

Bremzes

Velosipēda bremzes ir tieši saistītas ar paša un citu drošību, tāpēc ir ļoti svarīgi tās uzturēt labā tehniskā kārtībā. Bremzes nekādā gadījumā nedrīkst bloķēt vai sprūst pret riepu un būt ierūsējušas!

Bremzes iedalās vairākos veidos:

  • Disku;
  • Hidrauliskās;
  • Standarta (nospiežamas sviras, kas atrodas uz velosipēda stūres, savelk metāla trosi un uzspiež uz bremzēm).

Disku bremzes tiek uzskatītas par universālākām, jo tās daudz labāk bremzē nekā standarta. Tāpat arī brauktuves segums un laikapstākļi uz disku bremzēm neatstāj nekādas sekas.  

Savukārt standarta bremzēm ir būtiski, lai rats būtu tīrs, nenotraipīts ar dažādiem netīrumiem, jo tad bremzes klucis var vienkārši izslīdēt caur ratu un bremzes darbība būs neefektīva.

No visiem bremžu tipiem tieši hidrauliskās bremzes tiek uzskatītas par visefektīvākajām. To darbības princips ir ļoti līdzīgs mopēdam vai automašīnai. Nospiežot bremžu sviru, speciāls bremžu šķidrums izgrūž virzuļus, kas nospiež disku. No visiem bremžu veidiem tieši hidrauliskās bremzes ir visdārgākās, taču tām nav nepieciešama īpaša apkope, tās arī reti, kad bojājas.

Protams, jāatceras, ka neatkarīgi no tā, kādas bremzes jūs esat izvēlējies, tās vienmēr ir jāaprūpē, jātīra un jāpārbauda bremzēšanas efektivitāte.

Ķēde

Velosipēda ķēde pastāvīgi nolietojas, tāpēc tai katras sezonas sākumā un beigās ir nepieciešama apkope. Ķēdei jābūt kārtīgi ieeļļotai un jāgriežas neķeroties, kā arī uz tās nedrīkst būt netīrumi. Velosipēda ķēdes ir pieejamas plašā klāstā, tāpēc rūpīgi izvērtē, kāda tieši ir nepieciešama tavam velosipēdam.

Ik gadu arvien vairāk velosipēdu ir visai iecienīts loms zagļiem. Lai cik jaudīgu velosipēdu slēdzeni izvēlētos – pakava, saliekamo vai troses tipa, jārēķinās, ka ar tām nebūs iespējams pieslēgt pilnīgi visas velosipēda daļas – riepas, rāmi, stūri vai riepas. Protams, saslēdzējs ir tik un tā nepieciešams, taču If Velo apdrošināšana būs kā papildus drošības spilvens zādzības vai laupīšanas gadījumā. Izvēlies drošību – apdrošini sevi un savu velosipēdu te!

Pirmie soļi, lai apdrošinātu velosipēdu
Lai apdrošinātu savu velosipēdu, ir nepieciešama velosipēda pase. Tam ir jābūt reģistrētam CSDD un, pārvietojoties ar velosipēdu, ir jāievēro Ceļu satiksmes noteikumi. Reģistrāciju var ērti veikt internetā, jebkurā CSDD nodaļā (izņemot tehniskās apskates stacijas) vai izmantojot CSDD mobilo aplikāciju. Ja būsi kļuvis par zagļu upuri, bet policija velosipēdu būs atradusi, tas atpakaļ pie sava saimnieka īpašumā varēs tikt atgriezts daudz ātrāk un ērtāk.