OCTA līguma izbeigšana pirms termiņa – biežākie pārpratumi un neskaidrības

If Apdrošināšana pieredze liecina, ka saistībā ar OCTA polišu izbeigšanu visbiežāk pārpratumi rodas divās situācijās – autoīpašniekam nolemjot pārdot savu auto, kā arī norakstot vai nododot to likvidācijai. Nereti šajos gadījumos rodas situācijas, kurās apdrošināšanas sabiedrība nav tiesīga pārtraukt polisi, lai gan auto īpašnieks ir pārliecināts, ka auto vairs nav viņa īpašums un attiecīgi OCTA polise var tikt izbeigta.

Pārdošanai atdots auto var piedalīties satiksmē

"Ierasta situācija - īpašnieks noņem auto no uzskaites CSDD atsavināšanai Latvijas Republikā un nodod to pārdošanai auto tirgotājam, kurš īpašniekam izsniedz auto pieņemšanas – nodošanas aktu. Auto īpašnieks savukārt ar izsniegto izziņu ierodas pie apdrošinātāja un lūdz izbeigt OCTA polisi", norāda If Apdrošināšana galvenais OCTA produkta vadītājs Agris Āva. Šādā gadījumā problēma rodas tajā, ka saskaņā ar likumu arī auto tirgotājam nodots un no uzskaites noņemts auto joprojām var piedalīties ceļu satiksmē.

Autoīpašniekam jāzina, ka viņa īpašumtiesības ir spēkā arī pēc auto atdošanas pārdošanai un pat situācijā, ja OCTA polise ir pārtraukta. Vēl būtiskāk ir apzināties, ka pāris ietaupītie lati, kurus var iegūt pārāk ātri pārtraucot OCTA polisi, var izvērsties par milzu zaudējumiem visai ikdienišķā situācijā.

"Piemēram, ja izmēģinājuma brauciena laikā ar potenciālo pircēju notiks ceļu satiksmes negadījums, autoīpašniekam, ja nu tomēr polise būs pārtraukta, var nākties segt radušos zaudējumus. Sākotnēji zaudējumi cietušai pusei tiks kompensēti no Garantijas fonda, bet pēc tam tos regresa kārtībā piedzīs no īpašnieka", norāda Agris Āva.

Svarīgi zināt, ka pašreizējais OCTA limits ir 500 tūkstoši eiro par mantai nodarītajiem zaudējumiem un 2,5 miljoni eiro par personai nodarītajiem zaudējumiem un, visticamāk, neviens nevēlētos nokļūt šādā situācijā.

OCTA likums maina OCTA polises automātisko izbeigšanās brīdi

Pirms OCTA likuma izmaiņām, iepriekšējais autoīpašnieks par tādu tika uzskatīts arī situācijā, kad līgums par auto pārdošanu jau bija parakstīts un atslēgas atdotas pircējam. Savukārt OCTA polises līgums automātiski tika izbeigts tikai ar jaunā īpašnieka pārreģistrācijas brīdi CSDD vai ar brīdi, kad iepriekšējais īpašnieks vērsās pie apdrošinātāja ar iesniegumu par līguma pirmstermiņa izbeigšanu.

Savukārt kopš 2011. gada 26. oktobra likumā ir veiktas izmaiņas un OCTA apdrošināšanas līgums tiek uzskatīts par izbeigtu jau brīdī, kad automašīnai mainās īpašnieks, ko apliecina tirgotāja izsniegts rēķins-uzziņa vai citi dokumenti, kuri nepārprotami pierāda auto īpašnieka īpašumtiesības. Tādējādi cilvēks, kurš ir iegādājies automašīnu, parakstot līgumu pie tirgotāja un saņemot auto atslēgas, uzreiz iegūst auto īpašumtiesības un, ja līguma parakstīšana nenotiek vienlaikus ar pārreģistrāciju CSDD, ir jādomā par OCTA polises iegādi. Šo OCTA likuma korekciju ir būtiski zināt laimīgajiem jaunajiem auto īpašniekiem, jo pirms kāpšanas jauniegūtajā auto un iesaistīšanās ceļa satiksmē, ir jāparūpējas par OCTA polises iegādi pie sava apdrošinātāja.

Auto norakstīšana – tikai ar noteiktas formas sertifikātu

"Pārpratumi ar OCTA polišu pārtraukšanu visai bieži rodas situācijās, kad īpašnieks nolēmis automašīnu norakstīt, nododot to likvidācijai. Arī šajos gadījumos OCTA pārtraukšana liekas loģiska, tomēr ir nepieciešams ievērot noteikto kārtību. Proti, nododot vieglo automobili likvidācijai, tā īpašniekam ir jāsaņem pretī noteiktas formas – likvidācijas sertifikāts, taču gadās, ka uzņēmums, kas nodarbojas ar auto pieņemšanu metāllūžņos, izsniedz pašu izveidotu apstiprinājumu, kas nav uzskatāms par pietiekamu polises pārtraukšanai", norāda Agris Āva.