Gan dažādi starptautiski pētījumi, gan pašu prakse norāda, ka profesionālā izaugsme ir visu iesaistīto pušu sadarbības rezultāts. “Viena no veiksmīgākajām pieejām ir dalītā atbildība starp darbinieku, tiešo vadītāju un organizāciju,” uzsver "If Apdrošināšana" mācību pieredzes dizaineris un komandas vadītājs Daniels Kazaks.
Darbinieks uzņemas iniciatīvu, nosaka mērķus un meklē iespējas izaugsmei. Vadītājs palīdz definēt attīstības virzienus, sniedz atgriezenisko saiti un nodrošina praktisku atbalstu. Savukārt organizācija veido struktūru, piedāvā rīkus un kultūru, kurā mācīšanās ir dabiska ikdienas sastāvdaļa.
Aptaujas dati liecina, ka darbinieku izaugsme visbiežāk notiek individuāli – 36% aptaujāto seko līdzi nozares aktualitātēm gan vietējā, gan starptautiskā mērogā, 31% apgūst zināšanas tiešsaistē, apmeklējot kursus, vebinārus un klausoties podkāstus, bet 26% paplašina savas profesionālās prasmes ārpus darba – caur hobijiem vai citiem blakus projektiem. Tikai 5% iesaistās profesionālās tīklošanās pasākumos, lai gan tieši šie formāti bieži vien paver ceļu uz jaunām sadarbībām, iedvesmu vai karjeras pavērsieniem.
Atbalsts darbinieku izaugsmei – būtisks, bet ne vienmēr pieejams
Lai gan 32% respondentu atzīmē, ka darba devējs nodrošina apmaksātas mācību iespējas, un 18% var izmantot digitālo mācību vidi, kur pieejami dažādi tiešsaistes kursi, personalizētākas pieejas ir retāk sastopamas. Regulāru un kvalitatīvu atgriezenisko saiti, mentoringu vai koučingu saņem tikai 6% darbinieku. Savukārt teju katram desmitajam ir iespēja pašiem lemt par sava attīstības budžeta un laika izmantošanu.
Vienlaikus gandrīz trešdaļa (28%) uzskata, ka viņu darba devējs attiecībā uz izaugsmi “neko īpašu nepiedāvā”. Taču arī šādos gadījumos darbiniekam ir iespēja rīkoties pašam – piedāvāt ideju, uzņemties vadību vai rosināt sarunu ar kolēģiem. Iespējams, darba devējs novērtēs šo iniciatīvu. If tieši šādā veidā aizsākušies #IfTech ikmēneša tiešsaistes pasākumi, kuros kolēģi no dažādām IT jomām prezentē savus projektus, dalās pieredzē un zināšanās.
Izaugsmes iespējas vecina darbinieku lojalitāti
Ja 2019. gadā 94% darba ņēmēju norādīja, ka iespēja mācīties ir viens no būtiskākajiem iemesliem, kāpēc viņi paliek organizācijā, tad šobrīd šo saikni skaidri apzinās arī darba devēji. Saskaņā ar LinkedIn Workplace Learning Report 2025, 88% organizāciju mācību iespējas min kā svarīgāko darbinieku noturēšanas stratēģiju, un 91% mācību un attīstības profesionāļu uzskata, ka nepārtraukta mācīšanās šobrīd ir būtiskāka nekā jebkad agrāk. Īpaši tāpēc, ka uzņēmumiem arvien biežāk jāpielāgo darbinieku prasmes mainīgām biznesa vajadzībām un jāfokusējas uz to, kas būs svarīgs jau tuvākajā nākotnē.
“Mēs redzam, ka profesionālā izaugsme nav tikai darbinieka vai vadītāja atbildība – tā ir sistēmiska pieeja, kas prasa gan laiku, gan struktūru. Tāpēc mūsu IT darbiniekiem esam izveidojuši daudzveidīgas iespējas attīstībai: piekļuvi mācību platformām ar plašu saturu, trīs noteiktas mācību dienas gadā ar dažādām lekcijām, individuālu mācību budžetu, kā arī vairākas iekšējās akadēmijas konkrētu kompetenču uzturēšanai. Izaugsme nav vienreizējs pasākums – tā ir vide, ko veidojam ilgtermiņā – ar fokusu uz organizācijai un darbiniekiem nepieciešamajām prasmēm,” stāsta Daniels Kazaks.
“If Apdrošināšana” aptauja veikta 2025. gada aprīlī sadarbībā ar pētījumu aģentūru Norstat, aptaujājot 501 Latvijas iedzīvotāju vecumā no 25-65 gadiem.