Eksperti skaidro, kā pasargāt automašīnas stiklojumu no ieplaisāšanas
Pavasarim tuvojoties, aktualizējas problēma – uz vēl nesakoptajiem ceļiem esošie akmeņi un šķembas ielido auto vējstiklos, radot būtiskus bojājumus un plaisas. Automašīnas stiklojuma remonts vai visa stiklojuma nomaiņa ir viens no visizplatītākajiem darbiem, ar ko saskaras arī apdrošināšanā. Eksperti skaidro, kā izvairīties no stiklojuma bojājumiem un kā rīkoties, ja tomēr tas ir ieplaisājis.
Automašīnu stiklojums ir apdraudēts visās sezonās, taču visaktuālākais laiks ir pavasaris un vasara. Jau šobrīd uz ceļiem vērojama kritiska situācija ar bedrēm, turklāt pavasarī tiek uzsākti ceļu labošanas darbi, kā rezultātā uz ceļiem ir vairāk mazu akmentiņu un šķembu.
“Stiklojuma bojājumi veido aptuveni piekto daļu no visiem If KASKO pieteiktajiem bojājumiem. Lielākā daļa ir saistīti ar vējstikla bojājumiem, kas radušies, no ceļa pacelta akmens vai šķembas dēļ. Savukārt sānu un aizmugures stiklojums galvenokārt tiek bojāts zādzību, huligānisma vai dabas stihiju notikumu rezultātā. Stiklojuma nomaiņu veicam, ja iesituma diametrs pārsniedz orientējoši 2 cm, un remontu, ja iesitumi ir mazāki. Lielākajā daļā gadījumu, kad klienti piesaka bojājumus, stiklojums ir jāmaina,” informē If Apdrošināšanas Transportlīdzekļu atlīdzību grupas vadītājs Ģirts Kubliņš.
Kā rīkoties, ja stiklojums ir ieplaisājis?
Ja automašīnas priekšējā vējstiklā ir nelieli akmens iesitumi un nav garu plaisu, autovadītājam vispirms bojātā vieta ir rūpīgi jānotīra un jāaizlīmē ar līmlenti, lai bojājums nenosmērētos un nesamirktu, kā arī ieteicams automašīnā neslēgt gaisa plūsmu uz vējstiklu. No tā ir atkarīgs tas, cik viegli un kvalitatīvi varēs vēlāk salabot stiklojumu. Tāpēc iesakām vērsties pie stiklu servisa speciālistiem, tiklīdz pamanāt iesitumu. Speciālists, vadoties pēc bojājuma apjoma, atrašanās vietas stiklojumā, stāvokļa, plīšanas riska nākotnē un citiem faktoriem, izvērtēs, vai to ir iespējams salabot.
Pēc If sadarbības partnera, specializētā autostiklu servisa AUTO-GLASS.LV teiktā, stikla labojumi tiek veikti, ja to diametrs nepārsniedz 2–2,5 cm un tie atrodas ne mazāk kā 5 centimetru attālumā no jebkuras stiklojuma malas. Tas attiecināms kā uz apvidus automašīnām, tā arī uz mikroautobusiem un kravas transportu.
“Tad, kad ir kārtīgi notīrīta bojātā stiklojuma vieta un sagatavota remontam, ar speciālu ierīci tiek radīts vakuums, kas palīdz izsūkt visu lieko gaisu, un bojājuma vieta tiek piepildīta ar polimēru. Lai polimērs pilnībā sacietētu, žāvēšanai tiek izmantota speciāla UV lampa, un šis process aizņem vien pāris minūtes. Tad seko beigu fāze, kurā tiek noņemta liekā līme un nopulēta labotā virsma, lai tā būtu maksimāli gluda. Šāds process viennozīmīgi ir arī ilgtspējīgāks par visa stiklojuma nomaiņu,” remonta procesu apraksta servisa AUTO-GLASS.LV vadītājs Andrejs Pidgora.
Kā pasargāt stiklojumu no bojājumiem?
Lai stiklojumu pasargātu no bojājumiem, galvenie priekšnoteikumi, kas jāievēro, ir drošs attālums starp transportlīdzekļiem un drošs braukšanas ātrums. Tas nodrošina, ka no priekšā vai blakus braucošās automašīnas riteņu apakšas izmesti akmeņi vai šķembas neielec automašīnas vējstiklā. Brīdī, kad uz ceļa cits transportlīdzeklis uzsāk apdzīšanas manevru, aicinām nedaudz samazināt braukšanas ātrumu, lai pēc iespējas pelielinātos attālums starp abiem transportlīdzekļiem.
“Braucot pa grants ceļu, īpaši svarīgi pievērst uzmanību pretī braucošām automašīnām. Ja redzat transportlīdzekli, kas lielā ātrumā brauc pretējā virzienā, mēģiniet turēties pēc iespējas tuvāk ceļa labajai pusei, samaziniet ātrumu vai atsevišķās situācijas pat pilnībā apstājieties,” aicina Ģ. Kubliņš.
“Autovadītājus aicinām vismaz reizi gadā veikt arī stikla slotiņu maiņu. Piemēram, pēc ziemas, kad stikla tīrītāju slotiņas ir izmantotas īpaši intensīvi, tās ātrāk nolietojas un nepieciešams pārbaudīt to stāvokli. Tas galvenokārt jādara divu iemeslu dēļ. Pirmkārt, nolietotas slotiņas var saskrāpēt stiklu, un, otrkārt, viena no svarīgākajām stikla tīrītāju funkcijām ir nodrošināt labu redzamību nokrišņu laikā, kas vienlaikus palielina arī braukšanas drošību,” turpina Ģ. Kubliņš.
Pēc specializētā autostiklu servisa vadītāja A. Pidgoras stāstītā, nereti ir situācijas, kad autovadītājs arī pats var nejauši saskrāpēt sava auto stiklojumu: “Šādas situācijas rodas, jo automašīna ziemas periodā parasti tiek retāk mazgāta, nereti uz netīrumiem vēl uzsnieg sniegs, un, sākot auto tīrīt, var gadīties, ka smalkie netīrumi, kas nogulsnējušies uz auto stiklojuma, to saskrāpē. Tāpēc ziemas un pavasara sezonā, kad gaisa temperatūra atļauj, aicinām neaizmirst par auto mazgāšanu.”